BLOGERI A SPOLUPRÁCE

by

S

Spolupráce. Toto slovo vyvoláva u ľudí všelijaké dojmy. Možno aj preto, že do toho až tak nevidia. A ja by som Vás rada aspoň trochu uviedla do obrazu o tom, ako to chodí a ako to vidím ja. Budem sa snažiť písať čo najúprimnejšie, aj keď svoje myšlienky budem musieť asi usporiadať do diplomatickejšej podoby. 😀 Začnem asi tým, ako spolupráce berú firmy. Väčšina firiem sa snaží o pre nich najvýhodnejšiu formu spolupráce, ktorou je barter. To znamená, že firma pošle blogerovi svoj produkt, o ktorom by chceli aby sa ľudia dozvedeli a on ho má spropagovať. Samozrejme, že by mal písať svoj vlastný názor na daný produkt. Môj názor je, že toto je využívanie blogerov či youtuberov
U nás si ešte stále veľa firiem neuvedomuje to, že vrážajú neskutočné peniaze do reklamy v televízií, časopisoch či iných mediách, ktoré už dávno nemajú taký efekt/dosah ako kedysi. Jednoducho neoslovia svoju cieľovú skupinu. A potom im robí problém zaplatiť blogerovi pár drobných oproti tomu, čo investujú inde.
Predstavte si to takto
. Už nejakú dobu vytváram blog, pri ktorom trávim niekoľko hodín denne, snažím sa zlepšovať a zvyšovať kvalitu obsahu aj dizajnu, neustále tu niečo upravujem aby som s tým bola naozaj spokojná, snažím sa byť každý deň aktívna na sociálnych sieťach, komunikovať s vami.. Plus si zoberme že niečo stojí vlastná doména, hosting či táto šablóna.
Predstavte si blog ako miesto, kde chce mať firma reklamu. Ona nemá platiť za môj pozitívny názor. Dajme tomu, že má vlastne platiť za poskytnutie reklamnej plochy. Za to, že vám produkt ukážem, predstavím a niečo sa o ňom dozviete. Za to, že si ľudia produkt všimnú a možno ich zaujme. Ale hlavne za moju prácu (keďže urobenie fotiek, ich následné upravenie a nahrávanie, spísanie článku, publikovanie a následné zdieľanie na sociálnych sieťach mi zaberie nejakú “chvíľu”). 
Môj obľúbený youtuber Kovy, robil rozhovor, kde pekne opísal túto tému, a to, ako z nás vlastne firmy robia hlupákov. Nájdete ho TU. Tiež si môžete prečítať príspevok na facebooku od blogerky Sissque TU, ktorá to zhrnula krátko, no jasne. Áno, aj ja som robila barterové spolupráce. No za dobu môjho blogovania sa môj názor na spolupráce zmenil a môj blog už neberiem ako miesto kde Vám poviem: “Ahojte, tento krém mám z XY a nie som s ním moc spokojná, no píšem na neho recenziu, lebo musím.” 
Dievčatá, ktoré príjmu každú spoluprácu, ktorá im príde, bez ohľadu na to, aká je výhodná pre firmu a nie pre nich samé, zhadzujú a znemožňujú prácu ostatným blogerkám, ktoré sa chcú blogom živiť. Pretože keď jednej odmietne firma zaplatiť, vie, že nájde 10 iných, ktoré jej urobia reklamu rovno na troch sociálnych sieťach za jeden krém či šampón (len či je reklama od týchto dievčat aj taká účinná že?). A to nehovorím o naozaj nezmyselných spoluprácach, ktoré vídavam na dennom poriadku, kedy dievčatá príjmu naozaj všetko, len aby niečo dostali zadarmo. Čo si tak spomeniem že som videla, bola napríklad recenzia na poháre, peračník či anticelulitídny prípravok, o ktorom písalo 15 ročné dievča… Tiež si nemyslím, že niekoho baví čítať každý mesiac článok o novinkách katalógovej značky. Či sa mýlim a niekto to naozaj číta? 😀
Tiež si všímam ako niektoré dievčatá nedokážu úprimne povedať že im daný produkt nesadol. Neviem, či im je to “blbé” alebo sa len boja, že im daná firma nabudúce už nič nepošle. Myslím, že nie je nič zlé na tom, že mi niektoré produkty nesadnú, pretože ako u všetkého, aj u kozmetiky platí 100 ľudí 100 chutí.
Samozrejme existujú aj výnimky, firmy, s ktorými spolupracujem na základe barteru. Tiež existujú agentúry, ktoré posielajú blogerkám novinky nejakých značiek. Pri týchto spoluprácach nie som povinná ich ukazovať či o nej písať, a je to čisto na mne či Vám tieto produkty ukážem. 
V tomto článku som nechcela nikoho uraziť, no myslím že to stojí za zamyslenie ako pre blogerky, tak pre ľudí, ktorý na spolupráce nadávajú. A ako spolupráce vnímate Vy?
No tags 11
32 Responses
  • Terez
    April 18, 2017

    Ja si myslím že blogerky vkladajú do svojich blogov naozaj dosť času, čo je na pár blogoch a ich článkoch či fotkách naozaj vidieť (tvoj medzi ne bezpochyby patrí), takže na honorovaných spoluprácach či spoluprácach celkovo nevidím nič zlé. 🙂

    • Lusyliana
      April 18, 2017

      Ďakujem moc za tvoj komentár, si zlatá 🙂 ♥

  • Janka
    April 18, 2017

    Spolupráce mi vadia u blogeriek, ktorým vôbec neverím čo o produkte hovoria a je to dosť vidno že to dostali v rámci spolupráce. Preto som aj tieto blogy sledovať prestala. 🙂

    • Lusyliana
      April 18, 2017

      No, ono sa asi naozaj niektoré dievčatá boja, že keď nejaký produkt zkritizujú, firma im už nič nabudúce nepošle, a o to by predsa nemohli prísť! 😀

  • Monika
    April 18, 2017

    no tie novinky katalógových značiek každý mesiac ma s prepáčením už sere, pretože otvorím blogger a 4 blogy pod sebou len novinky avon alebo oriflame z katalogu xy/2017 … a v podstate súhlasím so všetkým čo píšeš, ale zase napr. nejaké menšie eshopy ( napr. Biobeauty) by si asi nemohlo dovoliť platiť blogerkám za propagáciu 🙂

    • Lusyliana
      April 18, 2017

      😀 haha, presne to som myslela ale nerada menujem tieto firmy aby som im nerobila reklamu 😀 Je mi to jasné, a ani nehovorím že spolupráca formou barteru je zlá, ja sama rada podporujem slovenské či české produkty/značky. Skôr ide o to že to berú ako na páse a tie väčšie firmy sa na tom musia až baviť, čo všetko dokážu za jeden krém urobiť. 🙂

  • Saja
    April 18, 2017

    Aj keď ja mám spoluprácu napr. s Oriflamom a napr. ja si rada prečítam o tom, aké novinky má katalógová značka, keďže napr. z Oriflame alebo Avonu kupujem veci už veľmi dlho aj spolu s maminou a rada si prečítam, čo na novinky povie tá dotyčná blogerka, súhlasím s tebou. Tiež som robila bartre, pamätám si, ako vyše rok do zadu mi z jedného e-shopu prišiel návrh, že si môžem vybrať dvoje okuliare za XY € a skákala som do neba, teraz si ťukám na čelo :’D Napr. na jeseň mi prišla jedna spolupráca od e-shopu s nejakou kozmetikou s tým, že si môžem niečo vybrať a keď som im napísala svoje podmienky (vrátane aj toho, že za článok si pýtam finančné ohodnotenie), tak mi napísali, že oni hľadajú iba blogerky, ktoré to spravia zadarmo.. alebo napr. jedna veľká firma, jeden článok som pre nich spravila a keď som si už potom vypýtala peniaze, povedali mi, že nie a pritom to je obrovská celosvetovo známa firma a musí mať milióny.. Presne ako si písala, firmy sú ochotné zaplatiť nehorázne peniaze za reklamy, ale zaplatiť blogerom menšiu čiastku a ich prácu, to sa im už prieči.. Je pravda, že tie dievčatá/blogerky, ktoré idú doslova cez mŕtvoly a berú každú jednu spoluprácu do radu, tak kazia cely “slovenský blogerký svet” a potom sa s niektorými firmami skrátka dohodnúť nedá

    • Lusyliana
      April 18, 2017

      A preto som napísala tento článok, aby sa to dostalo medzi blogerky a začali si trochu vážiť svoju prácu. Čím viac blogeriek toto pochopí, tým rýchlejšie to pochopia aj firmy. Ak nie sú schopní zaplatiť, treba jednoducho odmietnuť. Im to neskôr dôjde 🙂

  • Drew
    April 18, 2017

    AMEN! Čo viac na to povedať 🙂 už len aby si to firmy začali čítať 😀
    Drew’s Beauty

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      ♥ ! Inak, možno by si sem mohla napísať niečo o tej tvojej zmluve, ktorú máš na tieto účely. Teda ak sa ti chce 🙂

  • mikeySl
    April 19, 2017

    Can you tell us more about this? I’d like to find out some additional information.
    [url=http://menishikhqrl.tumblr.com/]mikeySl[/url]

  • Medvědova slečna
    April 19, 2017

    Bohužel no, firmy si stále moc neuvědomují jako potenciál v reklamě mají díky blogerům a youtuberům. Na druhou stranu daný bloger či youtuber by měl vědět jak se s tím popasovat a né třeba jako kauza Týnuš a sýr.
    Když už něco dostaneme tak tomu uděláme recenzi jak se patří i kdyby to stálo to, že firma s námi už spolupracovat chtít nebude. Kdyby, to ale nejelo jen na bartel, ale i za nějakou kačku. Můžou pak firmy dostat například kvalitnější fotky, protože daný propagátor by měl za peníze lepší vybavení. Taková budoucí investice pro ně.

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      Ďakujem za tvor názor 🙂 Samozrejme, spolupráce by mali byť na profesionálnej úrovni, nie ako spomínaná kauza zo syrom.

  • Katarina
    April 19, 2017

    Ja mám na toto zmiešaný názor. Samozrejme, skúsené a kvalitné blogerka by mali byť odmeňovane finančne. No koľkokrát vidím nekvalitný blog, zlý vzhľad a všetko len tak hala bála rovnako ako aj fotky s tým že majú spolupráce? Ak im chce niekto dať spoluprácu tak finančné ohodnotenie si podľa mňa nezaslúžia. Lepšie povedané, za mňa si nezaslúžia zatiaľ ani spolupráce. Áno, aj ja mam spolupráce no za 2 roky praxe nie len na blogu ale aj inde. Navyše aj my sme začínali z nuly a neskôr sa zlepšili až na spolupráce. Ak však nekvalitné blogy ponúkajú svoju prácu za nič, väčšina firiem si zvolí ľahšiu cestu a my potom máme problém niečo dosiahnuť. Samozrejme, nemyslím teraz na všetky firmy. Osobne som ale za finančné ohodnotenie

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      Súhlasím s tebou. Niekedy naozaj nechápem, kto za danú firmu komunikuje a rieši tieto PR veci. 😀 No myslím si že tie firmy čo si zvolia tú “ľahšiu” cestu aka nekvalitné blogy s malou sledovanosťou, si po čase uvedomia že táto cesta im nič nedáva. Preto si treba pýtať finančné ohodnotenie a oni si po čase zvyknú. 🙂

  • Rowena
    April 19, 2017

    Súhlasím s tvojím názorom, nie je viac čo dodať 🙂 Akurát mi napadlo, či by nebol problém s tým, že väčšina z nás nemá živnosť? Lebo v podstate “len tak” si pýtať peniaze (aj keď za nesmierne strávený čas, čo už málokto pochopí), je to v norme? 😀

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      No ja tu živnosť mám, a pre dievčatá ktoré ju nemajú existuje už viac združení blogeriek, ktoré tieto veci vyriešia za teba. 🙂

      • Frog
        April 19, 2017

        Nepotřebuješ živnost, stačí smlouva resp. dohoda o provedení práce či tak něco. Jednorázová odměna a nazdar bazar. Ani danit to nemusíš, pokud je to příležitostný a nepřesáhneš nějakou sumu.

  • Andrea V.
    April 19, 2017

    Ano, rozhodně si myslím, že barterové spolupráce slečny degradují. Jednak už má to “stejně jí to poslali zadarmo” mezi běžnými diváky na Youtube tak příšerně špatnou pověst, že přišel čas vymyslet něco úplně jiného, a také si myslím, že syslit věci, o kterých ani nevíš, jestli ti k něčemu budou, není moc dobrý nápad 🙂 .

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      Mne pri videách kde sa ukazujú nejaké nákupy bartetové spolupráce nevadia. Skôr mi prekáža, ako som písala v článku, recenzia na každý produkt, či je zlý či dobrý aj či je to úplná hlúposť. Asi mi len začali vadiť dievčatá “recenzentky”, ktoré fakt nič iné nerobia, len ako na páse robia neosobné recenzie produktu, ktorý po vyskúšaní hodia do šuflíka, no napíšu o ňom aký je skvelý.

  • Frog
    April 19, 2017

    Mluvíš mi z duše, drahá. A když jsem na toto téma napsal názor na fb, tak se strhl flame, že je to jen na nich, za jakou cenu to dělaj. No prově že ne. Stahují tím všechny. Spolupráce ano, ale oboustranně výhodné a tématicky blízké blogu. Díky, tleskám a jen tak dál.

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      Ďakujem pekne 🙂 Nevedela som akú odozvu mám na tento článok čakať, no som milo prekvapená. 🙂

  • JORIES BLOG
    April 19, 2017

    Názor na spolupráce mám úplně stejný. Super příklad Týnuš. Vážně? Reklama na sýr od fashion youtuberky? To nemyslí vážně! 😀 Nad tím jsem se prostě musela smát! 😀 Hlavně je důležité psát pravdu a ne žádný kecy jenom proto, že za to firma zaplatí. To snad není účel spolupráce ne? 😀
    Super článek! Musím s tebou jenom souhlasit! 🙂 <3
    ———————————————————————————-
    Také píšu blog a chtěla bych tě hrozně moc poprosit, kdyby ses na něj podívala! <3 Uděláš mi tím největší radost na světě! <3 Ten tvůj je úžasný! Určitě se na něj budu vracet! Hned jdu dát like na facebook a začnu tě sledovat na insta a na všech sociálních sítích! 😀 <3 Jsi moc milá a sympatická a tvoje články jsou skvělý! <3
    Přeju ti mnoho štěstí, lásky a úspěchů!
    S láskou
    ♥JORIES♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    • Lusyliana
      April 19, 2017

      No trochu to prestrelila 😀 Jeej ďakujem ti, si moc zlatá! 🙂 Pozrela som,a prajem ti dodatočne všetko najlepšie k narodeninám 🙂

  • Frederika
    April 19, 2017

    Ja zatiaľ za spolupráce nežiadam finančnú odmenu a to preto ,lebo si myslím, že si ju vzhľadom na nižší počet čitateľov aj nie zrovna dokonalý dizajn blogu nezaslúžim. VŽDY píšem to čo si o produkte myslím a akú som s ním mala skúsenosť. Zároveň sa ho ale nesnažím silou mocou “zhovadiť” pred čitateľkami ,pretože je mi jasné že to že nesadol mne neznamená že s ním nemôže byť spokojný niekto iný, píšem iba čisto svoju skúsenosť či odporúčanie.

  • Gabux
    April 19, 2017

    Mně se nejvíce líbí spolupráce knihkupectví či přímo nakladatelství s blogerkama. Právě tady beru nové tipy a ráda si tyto recenze přečtu. Většině blogerek v tomhle věřím. Protože jde velmi dobře poznat, kdo to dělá kvůli lásce ke knihám a kdo ne. 🙂
    Jinak mě to příliš nebere, ale už jsem narazila i na pár fakt dobrých recenzí na kosmetické produkty. A to už je co říct! 🙂

    Mně osobně by se třeba nejvíce líbila spolupráce právě s knihkupectvím či nakladatelstvím, ale to napřed musím začít psát recenze na knihy. A k tomu se doufám dostanu po maturitě a přijímačkách na vysokou 🙂

  • Veronika
    April 23, 2017

    So sestrou máme blog a keďže milujem kozmetiku, veľa mojich článkov sú recenzie. Všetko si kupujem sama a mesačne vrážam do toho niekedy až príliš veľa € 😀 Ale je to to, čo ma baví a chcem v tom pokračovať aj keď iba ako hobby bez sponzorov a bartrov. Som rada, keď môžem ľudí upozorniť na produkt, ktorý niekedy nemá cenu kúpiť alebo viem o lepšej alternatíve…

    Na jednej strane je blogovanie iné pre 15 ročné dievča, ktoré sníva, že z nej bude druhá Zoella a ešte si neuvedomuje, že robí občas sama zo seba hlupaňu, keď recenzuje všetko, čo jej príde pod ruky. Ja ako starší a uvedomelejší človek (26), ktorý má reálnu prácu a pod. sa nepotrebujem prezentovať tým, že recenzujem peračník. Ale možno by si mohla priniesť nejaké tipy na to, ako nadviazať zmysluplné spolupráce.

    Veronika

  • Janka Bianka
    April 24, 2017

    Spolupráce sú dobré pokiaľ si vieme určite nejaké podmienky a neberieme všetko zadarmo. Sama ponuky dosť selektujem a spolupráce nemám veľmi v láske, lebo ma obmedzujú vo výbere kozmetiky a preto si volím také, kde si môžeme produkty na recenzie sama vybrať. Novinky danej značky ako spolupráca to máš úplnú pravdu, z blogov to strašne kričí a čitateľovi to nedá vôbec nič. Podobne je to však aj s článkami typu čo nového som si kúpila alebo tzv. Haul. Výpovedná hodnota pre čitateľa nula bodov, ale hlavne, že bloger niečo napísal.

  • Robert Sykora
    May 21, 2017

    Úplný súhlas. Celý tento trh je pokrivený, pretože 12 – 15 – 18 ročné “deti” sami vypisujú do firiem a ponúkajú sa. A hlavne propagujú niečo čo je úplne mimo ich koncept. Mne raz písali z DM drogérie, že by som propagoval vo videách ich potravinové produkty. V prvom rade je tam mnimum toho čo by som využil a reálne dokázal odporúčať a hneď za tým bolo to, že som im povedal svoju cenu a tá je priamo úmerná tomu, čo som im ponúkal (povedal by som že ešte aj veľmi priaznivá), takže si veci v DM naďalej iba kupujem 😀 Držím palce a ďakujem za tento článok.

  • Milan Bez Mapy
    June 16, 2017

    Velmi pekne zhrnute!

  • Bláža
    June 20, 2017

    Moc pěkně sepsáno + zajímavé komentáře. Díky za takový článek, díky za názor, má ho podobný.

What do you think?

Your email address will not be published.